Total Pageviews

Friday, July 17, 2009

Duit Yassin Tujuh - Saya tempatkan diatas sekali untuk blog ni


Ini ader sekeping duit Yassin Tujuh. Kadang-kadang orang panggil duit ni " Duit Orang Lurus". Sebelah mukanya ader tulisan Yaasin sebanyak tujuh baris dan sebelah lagi ader gambar seorang tua sedang mengandar bungkusan kain sambil sebelah tangan membimbit sebuah cerek. Dihadapannya ada tulisan "Yaakub" .
Lebih istemewa lagi tentang duit ini ialah ia satu-satunya duit yassin yang orangnya tak pakai tongkat dan ianya aneh sikit. Biler digengam oleh seseorang, bulu roma akan berdiri secara automatic. Bagi peminat-peminat duit yasin ni, duit yasin yang ini tidak tergulung didalam kategori duit yasin "tuyul" atau duit tongkat lainnya.
Saya letakkan ianya sentiasa dibahagian atas blog ni sebab ia ni special sikit.
P/S Anda juga akan dapat lihat gambar ni kat sesetengah blog sebab ianya dicopy dari sini oleh kawan-kawan saya yang juga peminat barang-barang antik. Harap berhati-hati kalau ada sesiapa yang nak menjualnya kerana yang ini hanya ada disimpanan saya.

24 comments:

P.U.R.B.A said...

salams bang..ehheh dapat mana duit yaasin 7 tuh?biasa org guna ke jln yg mistik2 aje duit macam tuh..saya juga ada beberapa keping yg berlainan gmbar...memang ada yg saya kolek

P.U.R.B.A said...

salams bang matselongkar..saya juga ada menyimpan beberapa keping seperti ini..yaasin7 ni n yaasin yg lain2 biasanya ada yg menggunakanya ke arah yg mistik2 ikut nawaitu merekalah..abg dapat mana yer?

akmalun nisa said...

salam..sy pon ada syiling ukir 'BISMILLAH..BISMILLAH 2 disusun jd orang tgh tahiyat..

Anonymous said...

salam.. tuan.. saye dah lama mencari duit ini.. jualkan kepada sya.. berapa pun x pe.. email @ fon saya : rmzisal@yahoo.com.my / 013 - 597 5944.. mohd ramzi bin abdul samad drpd KEDAH. tq

Jiwa said...

Salam,

saya pun mempunyai siling yassin seperti diatas yang memang untuk dimaharkan. sila berhubung dengan saya ditalian 0146169697 hassan

Anonymous said...

salam bang..sy ada menyimpan beberapa keping syiling yaasin dari yaasin 1 hingga yaasin 9..dan berbagai rupa orang yang berlainan..sy inginkan sekeping syiling yaasin 7 diperbuat daripada perak dan bergambar orang tua yang sebelah tangannya memegang tongkat manakala sebelah lagi memikul bungkusan..terdapat juga tulisan yang menyatakan nama ALLAH dan KHIDIR..di sebelah belakangnya pula terdapat 7 tulisan yaasin berlainan saiz..jika abang dapat mencarinya dan ingin mengakadkannya serta memaharkannya, abang MAIL saya di "biohazard_toxic12@hotmail.com" .. -pengumpul duit lama dan duit aneh- [hazim] nama yang diberi..

Anonymous said...

salam bang..sy ada menyimpan beberapa keping syiling yaasin dari yaasin 1 hingga yaasin 9..dan berbagai rupa orang yang berlainan..sy inginkan sekeping syiling yaasin 7 diperbuat daripada perak dan bergambar orang tua yang sebelah tangannya memegang tongkat manakala sebelah lagi memikul bungkusan..terdapat juga tulisan yang menyatakan nama ALLAH dan KHIDIR..di sebelah belakangnya pula terdapat 7 tulisan yaasin berlainan saiz..jika abang dapat mencarinya dan ingin mengakadkannya serta memaharkannya, abang MAIL saya di "biohazard_toxic12@hotmail.com" .. -pengumpul duit lama dan duit aneh- [hazim] nama yang diberi..percaya atau tidak, umur saya baru 17 tahun..

Muzill said...

Salam bang,,

Bulan lepas atuk saya ada kasi sekeping duit yasin 1 kepada saya. Katanya dia dah simpan lebih 20 tahun.

Atuk pesan duit ni tak boleh dijual hanya boleh ditukar dengan duit tembaga.

Tamingsari said...

Salam semua tetamu hamba. Hamba belum teringin nak jualkan koleksi hamba buat masa ini. Salam ziarah dan sila datang lagi.

Anonymous said...

salam..sy nak bertanyakan saudara,ayah saya juga ada duit tersebut tapi tepi tulisan yasin tu nama empat sahabat nabi dan yang belakang memang gambar wali memegang tongkat dan kendi..betul ke itu duit yasin tujuh juga?

خيرألأنور said...

AAK009
Kawan sekerje saya ade juga mempunyai duit siling 7 yassin ini,tp dia tidak menjualnya..kerana ia amat istimewa..jika pegang duit itu,spt bersemangat dan bertenaga.dia kata..dia terjumpa duit itu didalam beg nya..

خيرألأنور said...

AAk009
kawan sekerja saya ade memiliki duit siling 7 yassin ini,dan dia tidak menjualkan nya,krana ia istimewa.jka disentuh duit ini,rsa brsmgt dn brtnga..dia mnjumpainya di dlm begnya scara kbtulan..

Anonymous said...

as salam...saya ada sekeping duit yassin seperti gambar di atas tapi saya punya yassin 9...mmg niat tu hendak dimaharkan..sesiapa yang berminat bolehlah hubungi saya 0199253526...sila berikan tawaran anda..jika kena pada harganya insyallah barang itu akan menjadi milik anda...t.kasih

Anonymous said...

Assalamuailaikum...tuan blg..utk maluman, saya juga ada syiling yasin 7 dengan gambar orang tidak menggunakan tongkat. Lagi satu karung yang dipikul dalam duit syiling saya tidak menggunakan kayu sebaliknya seperti memikul guni di atas bahu.. saya dah lama simpan.. tapi tak tahu pula syiling 2 syiling yasin yg berharga sebab tak pernah dengar. Kalau ada orang nak beli, saya nak jual sebab mmg saya rancang nak berkahwin ttpi tiada duit. Mungkin Allah nak bagi rezekiNya... contact 0136373473 (fazli)

Anonymous said...

saya juga ada mmliki yasin 7 yg org didepannya tidak mmegang tongkat.. no yg ada pda blakang syiling itu dlm tulisan jawi ialah 287..

Anonymous said...

salam...sy nk jual duit wali 7 kaabah dan duit nabi khidir keris bersilang...dua2 tembaga kuning...RM88K,.2 keping...0179686460...area bdr kuantan...yg berminat shj

Anonymous said...

Salam, saya ada menyimpan duit yasin 7, belakangnya ada gambar burung bertenggek di dahan, atas ada bulan bintang dan di bawah ada nombor jawi 568. Sesiapa berminat boleh hubungi saya di talian 019-2204035 atau email ltkdrkamanavy@yahoo.com

anuarsilver@gmail.com said...

ingin menjual yasin 7 3 keping hanye 15.000 .. area perak .. berminat sila dail 0175017482 anuar. boleh tgok sendri bile jumpe nnty..

anuarsilver@gmail.com said...

salam.. saudara saudari sekalian, saya ingin menjual koleksi yasin 7 sy, 3keping,hnye 15ribu. berminat.. sila dail ditalian maxis 0175017482,, siapa cepat dia dapat.. area perak.. bole tengok dlu..

Zahari mohd salleh said...

askm sy ada duit syiling yasin 7 untuk di jual - sila email dulu kontak di zededdi@gmail.com

Zahari mohd salleh said...

Askm Sy adav syiling yasin 7 untuk di jual. pls call 0102490262 atatu email dulu ke zededdi@gmail.com

nazriloq said...

Saya ada 1 syiling lama.duit yassin dari kerajaan jawa kuno.
Duit syiling berlubang 4 segi di tengah berwarna tembaga.
Gambar duit yassin ni ada gambar org buncit.dan 2 orang seperti sedang membuat keris.ada ayat2 jawi.
Setengah2 org kata duit ni duit zaman majapahit..majapahit dari jawa kuno.boleh hubungi saya untuk membeli duit ini:h/p:0133784075 nazri

nazriloq said...

Saya ada 1 duit kuno jawa..duit asal dari kerajaan majapahit warna tembaga,gambar duit seoranglelaki buncit dan sebelahya gambar 2 orng sedang membuat keris.
Duit berlubang tengah ya 4 segi.boleh hubungi saya :NAZRI ,0133784075..KINI TAWARAN HARGA DI BUKA.$$$$

nazriloq said...

Saya ada syiling lama majapahit tembaga.berlubang empat segi.
Gambar org sedang buat keris.
Untuk di lelong..jarang jumpe.
TEL:0133784075 NAZRI